Vrijdag 18 mei: Shopping time in Istanbul



Deze nacht ging een stuk beter dan de vorige, we hebben allebei redelijk goed geslapen. Ik word wakker om even voor 9 uur, en Peter houdt het zelfs nog een heel stuk langer vol. Heerlijk toch, dat is ook vakantie. Bovendien hadden we dit echt even nodig. Ik parkeer mezelf achter de laptop om het verslag van gisteren uit te werken, en geniet even van de rust. Vandaag gaan we er geen drukke dag van maken, dat kunnen mijn voeten ook beslist niet aan.

Het ontbijt slaan we vandaag over, Peter is sowieso niet op tijd wakker. Als hij eindelijk weer in het land der levenden is, bespreken we de activiteiten van vandaag: op verzoek van Peter gaan we shoppen in Europa's grootste shoppingmall. Die ligt verrassend dichtbij het hotel, het is maar 2 metrostops verder.

Het is al 12 uur geweest als we op pad gaan. We gaan eerst even langs de balie omdat ik zeker wil weten dat we in onze kamer kunnen blijven. De hotelreservering is namelijk opgeknipt in 2 x 2 nachten door gebruik van 2 bongo's, en bij het inchecken was dat niet meteen duidelijk. Ik wil niet voor verrassingen komen te staan vandaag en dus beter even controleren of alles goed gaat. Het meisje bij de receptie begrijpt er niets van, ze kan onze tweede reservering niet vinden. Dan zegt ze opeens dat we vandaag pas hebben ingecheckt, nou nee, maar ik begrijp wat er is gebeurt. Iemand is zo slim geweest om dat alvast te doen voor ons. Geregeld dus!

Daarna lopen we naar de metro op het Taksim plein. Op de metro hoef je nooit lang te wachten, die komt zo'n beetje elke 5 minuten. Als we op de juiste halte uitstappen, lopen we zo het winkelcentrum in, we hoeven niet eens naar buiten. Dat is handig zeg! Met behulp van een plattegrond zoeken we de food court op, want we hebben nu toch echt wel honger. De mall heeft 7 verdiepingen, en helemaal boven liggen de restaurants, het niveau daaronder ligt een enorme foodcourt. Hier zijn centrale zitplaatsen zoals we dat gewend zijn in Amerika, maar ook verschillende aparte hoekjes van de diverse ketens die er liggen. We hebben even zin in iets anders, en kiezen voor de pizza hut.

We stellen zelf een pizza samen naar onze smaak, met een heerlijk dunne bodem, en daarbij bestellen we knoflookbrood en ik neem een salade van het buffet. De pizza en de salade smaken heerlijk, het brood is niet echt onze smaak. Er zit een soort kaas op, we proeven niet de knoflook, maar waarschijnlijk hebben we de verkeerde variant besteld.

Als we onze magen gevuld hebben gaan we op pad, we struinen verdieping voor verdieping af, wandelend naar beneden. Grappig is hier ook dat de winkels weer enigszins gesorteerd zijn op thema, volgens mij is dat echt typisch Turks. We zagen het in de bazaarwijk ook, en ook in de omgeving van de Galata toren. De eerste verdieping waar we zijn kan ik echt mijn hart ophalen: de ene schoenenwinkel na de andere. Als ik nu niet zo'n pijn aan mijn voeten had gehad, had ik er vast wel een paar gescoord, maar nu laat ik het toch maar aan me voorbij gaan. In de Adidas winkel gaan we uiteraard nog op zoek naar de juiste maat voor Peter, de schoenen vinden we nog steeds heel mooi, maar ook hier vangen we bot.





Een niveau lager vinden we alle kledingwinkels, we passen allebei verschillende dingen, maar slagen niet echt. Weer een niveau lager liggen alle speelgoed- en kinderwinkel, daar hebben we nu nog weinig te zoeken. De verdieping daaronder heeft alle elektronica en huishoudwinkels, wel grappig dat de winkels hier vooral op merk geörienteerd zijn. Zo zien we een Samsung winkel en een Philips winkel bijvoorbeeld, best grappig. Het laagste niveau huisvest alle kruideniers en levensmiddelenzaken, en die slaan we vandaag over. Het is dan alweer 5 uur 's middags en we nemen de metro terug naar het hotel. Lekker gemakkelijk! Ik heb behoefte aan een pauze, en wellicht gaan we vanavond nog op pad voor de avondfoto-tour.

Als we in Taksim weer boven de grond komen merken we dat het behoorlijk is afgekoeld. Bovendien is het behoorlijk donker, er hang een dik wolkendek boven de stad, en het regent heel zachtjes. Onderweg naar het hotel kopen we wat drinken, en we scoren er een biertje en een flesje wijn voor op onze kamer. Ook koop ik die heerlijke druiven die ik gisteren al heb gezien, ik kan niet wachten om ze te proberen.

Terug in het hotel melden we ons nog even bij de balie om te vragen naar de Elite World membership card. Ik heb een tijdje terug op internet ons aangemeld voor deze kaart, omdat hij wat privileges geeft zoals een gratis shuttle naar het vliegveld. Ik vroeg al 2 keer eerder naar de kaart, maar zonder resultaat. Vandaag zou het meisje een en ander opzoeken, en ons laten weten hoe het nu zat. Vandaag bleek dat de kaart nog even op zich laat wachten, die is er nog niet. De shuttle kunnen we wel reserveren, maar die is volgens haar niet gratis. Ook niet met de card. Dat is vreemd, want volgens internet is die wel gratis. Ze zou morgenvroeg overleggen met de manager, we horen morgen dus meer.

Bij onze kamer blijkt onze keycard niet meer te werken, dat had ik al voorzien. Op onze kamer vond ik een kaartje waarop stond dat de keycard op de dag van uitchecken automatisch wordt geblokkeerd, en dat bleek dus ook te zijn gebeurd. Maar gelukkig was dat al snel opgelost, en kunnen we alsnog met de voetjes hoog. Heerlijk! En eenmaal terug op de kamer zien we dat we net op tijd zijn. Het licht is uit buiten, het is opeens donker! Ik moet echt even controleren hoe laat het is, want het lijkt wel nacht. Maar de zonsondergang is toch echt pas over dik 2 uur. Heel bizar. Het onweert hevig, en het regent pijpenstelen. Op onze kamer valt de elektriciteit ook af en toe een kort moment weg, maar gelukkig niet lang. Dat wordt in elk geval geen avondprogramma vanavond. Maar heel erg vinden we dat niet, we zijn moe, de voeten protesteren hevig, en we amuseren ons ook hier wel. De wijn en het biertje smaken ons prima, we smikkelen wat nootjes en chips, en ik werk het verslag alvast bij.

Inmiddels is het 8 uur geweest, en we besluiten om nog even iets te gaan eten. Met tripadvisor heb ik vlakbij ons hotel een goed Japans restaurant gevonden, het is slechts 250m lopen. Dat redden we nog wel! Tot later!

4 opmerkingen:

  1. Haha, lekker shoppen en relaxen, groot gelijk, ook dat hoort bij vakantie. Volgens mij genieten jullie wel van Istanbul. Hopelijk is de regen morgen over.
    Liefs Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker hoor zo'n shoppingdagje. En goed voor de portemonnee dat je geen schoenen kon passen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, zo'n relaxte (shop)dag na een hele lange culturele dag, dat is pas lekker vakantie !

    BeantwoordenVerwijderen